Oftest stillede spørgsmål

Oftest stillede spørgsmål til Carelink

Spørgsmålene til dét at være vikar eller teammedarbejder kan være mange. Og vi får da også løbende spørgsmål om alt fra løn til vikarlogin og om, hvordan man kommer i gang som vikar.

Derfor har vi i nedenstående FAQ samlet de spørgsmål, som vi får flest af. Du kan navigere i spørgsmål og svar ved at bruge menustrukturen.

Vi håber, du finder svar på dine spørgsmål, ellers er du naturligvis altid meget velkommen til at kontakte os. Vi sidder klar hver dag til at hjælpe dig med svar på dine spørgsmål og til at hjælpe dig godt i gang hos Carelink.

Hvad er kravene for at blive vikar?

Du skal være uddannet eller have erfaring inden for sundhedssektoren. Du kan se, hvilke uddannelser der giver adgang til at være vikar hos Carelink under spørgsmålet ”Hvilke faggrupper er tilknyttet Carelink”. Er du ufaglært, skal du have mindst ét års relevant erhvervserfaring inden for de sidste tre år.

Vi har altid brug for dygtige og erfarne, sundhedsfaglige vikarer. Er det noget for dig, eller har du spørgsmål, til hvordan det er at være vikar hos Carelink, så er du meget velkommen til at kontakte os.

Vores erfarne rekrutteringskonsulenter sidder klar til at tale med dig alle hverdage fra 8-16 på tlf. 44 22 42 41.

Hvordan bliver jeg vikar?

Du skal sende os en ansøgning via vores hjemmeside. 
Herefter modtager du en mail, hvor du skal gennemgå 4 trin.

Book en tid til en samtale

Fortæl os om dine kvalifikationer

Gennemgå vores introduktions e-learningskursus

    Hvilke dokumenter skal jeg sende sammen med min ansøgning?

    Udover din ansøgning har vi brug for følgende dokumenter for at kunne tilknytte dig som vikar:

    • Dit uddannelsesbevis, hvis du er uddannet. 
    • Detaljeret CV hvor dine kompetencer fremgår
    • Relevante kursusbeviser
    • Et billede til id-kort

    Til samtalen vil vores rekrutteringskonsulent gennemgå dokumenterne sammen med dig. Vi taler derefter om dine ønsker og forventninger til at være vikar.

    Samtalen foregår som et telefoninterview eller over Skype/Teams.

    Hvad er en referenceperson?

    En referenceperson er en leder fra en nuværende eller tidligere arbejdsplads, som du vurderer, kan give os et retvisende indtryk af dine kompetencer. Du bestemmer selv referencerne, og du skal selv give samtykke til, at vi må indhente referencer.

    Hvem skal mine referencer være?

    Det kan være en leder, som kan give os et retvisende billede af dine kompetencer i forhold til dit arbejde som vikar.

    Hvor gamle må referencer være?

    Lederen skal kunne give et retvisende billede af dine kompetencer. Derfor må referencen helst ikke være mere end 1-2 år gammel.

    Hvilke faggrupper er tilknyttet Carelink?

    Vi formidler medarbejdere indenfor følgende faggrupper.

    • Sygeplejersker
    • Specialsygeplejersker
    • Plejehjemsassistenter
    • Sygehjælpere
    • Plejere
    • Social- og sundhedsassistenter
    • Social- og sundhedshjælpere
    • Plejemedhjælpere (ufaglærte med erfaring fra sundhedssektoren, kan udføre praktisk bistand og rengøring
    • Psykiatrimedarbejdere
    • Pædagoger
    • Pædagogmedhjælpere
    • Pædagogiske assistenter
    • Socialrådgivere

    Nu er jeg vikar, hvad sker der så?

    Når du er blevet tilknyttet som Carelink-vikar, vil du kunne se ledige vagter via dit vikarlogin. Vi vil samtidig begynde at give dig tilbud om vagter. Når du har fået den første vagt, er det vigtigt, at du føler dig tryg og godt klædt på til at køre ud som vikar. Vi følger dig tæt, når du er ny vikar, og sikrer os, at du har forstået procedurerne og opgaverne og om der er eventuelle praktiske spørgsmål.

    Vi sidder altid klar til at hjælpe dig, og vi er aldrig mere end et opkald væk.

    Er du i tvivl om noget som ny vikar, så kan du med fordel gense introduktionsvideoen. Sidder du stadig med spørgsmål angående arbejdet som vikar, er du dog altid velkommen til at ringe til os på tlf. 86 13 31 10

    Har I krav om hvor mange vagter jeg skal tage?

    Nej, du bestemmer helt selv, hvor mange vagter du ønsker at tage for Carelink. Som vikar får du en onlinekalender, hvor du skal angive dine ønsker for, hvornår du kan arbejde. Du skal ligeledes angive ”ønsker ikke vagt” på de dage, hvor du ikke kan arbejde. Om du kun kan tage en enkelt vagt om måneden, eller du vil tilbydes vagter hver dag, er helt op til dig.

    Kan jeg blive vikar selv om jeg ikke har kørekort?

    Ja, det kan du sagtens. Vi kan dog tilbyde dig flere vagter, hvis du har bil og kørekort, da det giver en bedre fleksibilitet og mobilitet – specielt i forhold til akutte vagter.

    Bor du i en større by, hvor der er gode offentlige transportmuligheder, kan det være nemmere at arbejde som vikar uden kørekort.

    Hvilke omsorgssystemer er de mest brugte i kommunerne?

    Nexus og CURA er de mest anvendte omsorgssystemer i kommunerne. Enkelte anvender dog stadig CSC Vitae. I socialpsykiatrien og på de kommunale bosteder anvender de ofte Bosted Sensum. Det er vigtigt, at du som vikar altid er opdateret på, hvilke omsorgssystemer du kan anvende samt hvilke omsorgssystemer, din kommune eller nabokommune anvender.
    Ring gerne ind til os, hvis du har lært et nyt omsorgssystem.

    Hvad er en kernevikar?

    En kernevikar arbejder kun for Carelink. Det vil sige, at vi har dit hovedkort, og du lever af at køre som vikar ved os. Vi kan i vores system se, hvem der er kernevikarer. Det betyder, at du som kernevikar bliver tilbudt vagter først på tidspunkter med et lavere antal vagter.

    Hvad er en fuldtidsvikar?

    En fuldtidsvikar er også tilknyttet andre bureauer, eller har et afløserjob, og lever af at være vikar.

    Jeg er syg til min vagt, hvad gør jeg?

    Bliver du syg til din dagvagt, skal du ringe til os kl. 06.00, hvor kontoret åbner.
    Det er vigtigt, at vi får din sygemelding tidligt, så vi har mulighed for at finde en anden vikar til vagten.

    Bliver du syg til din aftenvagt, skal du give os besked senest kl. 11.00.
    Bliver du syg til din nattevagt, skal du give os besked inden kl. 15.00.

    Jeg ønsker ikke at komme ved en bestemt kunde, hvad gør jeg?

    Vi kan i vores system sætte en blokering på, hvis der er steder, du ikke ønsker at arbejde som vikar. Det kan være din nuværende arbejdsplads eller et sted, hvor du ikke har lyst til at komme.

    Ring ind til os, hvis der er steder, du ønsker blokeret.

    Hvad sker der hvis der kommer en klage på mig fra kunden?

    Det sker ind imellem, at en kunde ikke ønsker en bestemt vikar igen. Hvis dette er tilfældet, tager vi en snak med kunden og laver en skriftlig redegørelse for, hvad der ligger til grund for klagen.

    Derefter ringer vi til vikaren for at høre dennes version af sagen. Tit og ofte handler det om en misforståelse eller en brist i kommunikationen. Handler klagen om faglige kompetencer, at vikaren f.eks. ikke har udført opgaven tilfredsstillende, så tager vi en snak med vikaren. Her finder vi ud af, hvordan vi bedst muligt kan klæde vikaren bedre på til lignende job. Det kan f.eks. være, at vi foreslår, at vikaren skal have mere erfaring i et fast job.

    Hvad sker der når jeg viser interesse for en vagt?

    Når du har vist interesse for en vagt, ringer vi til dig, hvis det er dig, der får vagten. Der kan være mange, der viser interesse for den samme vagt, så derfor er det vigtigt, at vi kan give vagten til den vikar, der har de bedste kompetencer til vagten.

    Hvad sker der når jeg klikker på ”book vikar på vagten”?

    Du har nu booket dig selv ind på vagten, og vagten er nu at finde under ”Ikke afholdte vagter”. Du kan altså booke en vagt uden at have kontakt til konsulenterne hos Carelink.

    Det er vigtigt, at du kun booker en vagt, du er helt sikker på, at du kan tage.

    Hvordan kontakter I mig?

    Vi har forskellige muligheder for at kontakte dig. Når vi har ledige vagter til dig, ringer vi eller sender dig en notifikation på din Carelink-app. Det er vigtigt, at du har slået lyd og notifikationer til på din telefon, så du ikke går glip af spændende vagttilbud.

    Hvis du ikke tager telefonen, ringer vi til den næste vikar med det samme. Vagten kan altså allerede være væk 2 min efter.

    Jeg har fået ny adresse, hvad gør jeg?

    Hvis du får ny adresse, er det vigtigt, at du opdaterer din adresse på dit vikarlogin. Hvis ikke vi har din opdaterede adresse, kan det få indflydelse på din kørselsgodtgørelse, og vi risikerer samtidig, at din post fra Carelink kommer retur til os.

    Jeg er i sommerhus og vil gerne arbejde i dette område, hvad gør jeg?

    Hvis du ringer til os, kan vi angive en alternativ adresse på dig. Derefter bliver du tilbudt vagter i det område, du opholder dig i. Husk at give os besked, når du er tilbage på din faste adresse igen.

    Jeg modtager ikke nyhedsbreve?

    Ring til os, hvis ikke du modtager vores nyhedsbreve. Ofte er det fordi, din mailkonto skal opdateres eller fordi, du ved en fejl har afmeldt vores nyhedsbreve.

    Hvilke arrangementer afholder Carelink?

    Vi vil så gerne møde vores vikarer. Og vi vil så gerne, at vores vikarer møder hinanden. Derfor afholder vi både julearrangementer og sommerhyggearrangementer.
    Vi sender indbydelser ud i vores nyhedsbreve og på vores Facebook-side.
    Bemærk, at vi i disse Coronatider ikke afholder arrangementer. 

    Jeg har fået en anden uddannelse og vil gerne ændre faggruppe.

    Stort tillykke med din nye uddannelse! Send os endelig en kopi af dit nye eksamensbevis. Når vi har modtager dette, så ringer vi dig op og gennemgår dine kompetencer, giver dig nye initialer, en ny tilknytningsaftale og sender dig et nyt id-kort. Er du blevet social- og sundhedsassistent eller sygeplejerske, henter vi også din autorisation.

    Hvad skal jeg vide om persondataloven som vikar ved CareLink?

    Hos Carelink prioriterer vi datasikkerhed og fortrolighed højt. Vores persondatapolitik fastlægger klare retningslinjer for Carelinks måde at behandle dine personoplysninger på.

    Vi opbevarer dine oplysninger indtil given tidsfrist, eller til du beder os om andet. Hvis du ikke ønsker, at vi opbevarer dine oplysninger, kan du give os besked på mail til [email protected] eller ringe til os på tlf. 86 13 31 10.

    Jeg vil gerne holde en pause som vikar, hvad gør jeg?

    Som vikar kan du til enhver tid vælge at holde en pause. Mange opdaterer blot deres kalender de næste måneder frem med ”Ønsker ikke vagt”. Du kan også ringe til os og blive sat inaktiv, hvis du ved, det er over en længere periode – f.eks. hvis du skal på barsel. Når du igen ønsker at være aktiv vikar, skal du bare ringe ind til os.

    Jeg ønsker ikke længere at være vikar

    Ønsker du ikke længere at være vikar hos Carelink, skal du ringe eller skrive til os. Du kan vælge at blive sat inaktiv. På den måde opbevarer vi stadig dine oplysninger og dine dokumenter.

    Du kan også vælge at blive slettet helt fra vores system. Her skal du dog være opmærksom på, at du, såfremt du ønsker at være vikar igen, skal til en ny ansættelsessamtale og tilknyttes som vikar på ny.

    Har du spørgsmål?

    Betina Skeel Jakobsen 

    Kommunikationschef 

    +45 44 22 42 41
    [email protected]

    Eller lad os ringe dig op